| Een keer per jaar, meestal in mei, doe ik de
            zomerstrijk. Als het eind van de zomer is aangebroken, was ik wat we
            nog dragen en hang de kleren daarná aan zo'n verrijdbare garderobe
            in de badkamer, want in de winter wordt er niet gestreken.  Ik
            háát strijken, maar ik haat ongestreken bloesjes, T-shirts and
            jurken net zo hard, dus een keer per jaar ga ik voor de hele berg en
            daarna houd ik het bij zolang het nodig is. Nu de zomer hier dan
            eindelijk toch is aangebroken is daarmee de tijd gekomen voor dit
            akelige karweitje, vandaag dan maar. Ik denk altijd lelijke gedachten tijdens dit soort werk (ook
            tijdens wieden trouwens). Die gingen dit keer over de irritaties die
            allerlei Franse bedrijven bij mij weten op te wekken. Ko bestelde onlangs via Internet een nieuwe 'tonelle' voor het
            ding boven, dat onder de sneeuw in maart bezweken is. Levering 'sous
            une semaine', maar uiteraard wel meteen betalen. Dat is nu 3 weken
            geleden en je dacht toch niet dat de tonelle al bezorgd is? Ko heeft
            er vandaag wat telefoonwerk aan gewijd. Eerst naar Castorama. Je
            krijgt daar niet nuttige informatie zoals 'Er zijn nog 7 wachtenden
            voor u' - hetgeen je in staat stelt de telefoon neer te leggen en
            later nog eens te proberen - maar zo'n ellendig zichzelf voortdurend
            herhalend muziekje, afgewisseld met 'Patientez quelques instants,
            s.v.p.'. Uiteindelijk komt er dan wel een of andere juffrouw aan de
            telefoon, die je weer verwijst naar een andere telefoon - als niet
            van huis uit Frans sprekende heb je blijvend moeite met getallen! -
            en weer wachten. Tenslotte kwam Ko bij een vervoersbedrijf in
            Béziers terecht, maar daar waren ze niet thuis, verlengde
            Pinkstervakantie of gewoon eten. Ik hield me, gehuld in stoom, in mijn hoofd bezig met mijn narigheid met het
            Franse postorderbedrijf Bonprix. Nog niet eens het beroerdste
            bedrijf, want ze vragen voor hun vrij lorrige kleding in elke maat
            dezelfde prijs. Uitzonderlijk. Bij andere soortgelijke zaken is
            maatje 36 altijd het voordeligst uit! Ko had echt nieuwe zomerpyjama's nodig. De bijna vodden die hij
            heeft zijn minstens 15 jaar oud en aan pyjama's en zo geven wij zeer
            weinig geld uit. Behalve de nachtkleding bestelde ik nog bloesjes,
            schoenen en een poloshirt. Na een dag of 10 kreeg ik bericht per
            e-mail dat ik de bestelling kon halen in St Chinian. In het pakje
            zat alleen de polo, niet erg fraai. Hij kostte minder dan de
            bijdrage voor het verzenden. Geen berichten over het wanneer van de
            rest en op het bijgaand papier kwamen de zomerpyjama's niet
            voor.
 Ik schreef daarom in mijn nog altijd moeizame Frans een brief naar
            Bonprix met de mededeling, dat ik niet blij was en al helemaal niet
            omdat de pyjama's het belangrijkste onderdeel van de bestelling
            waren. Ik kreeg zowaar antwoord, binnen een week en per e-mail. Ik
            kan je vertellen dat brieven hier zelden beantwoord worden! De
            pyjama's waren geschrapt, vertelde mij ene Gaëlle, omdat ik
            vergeten was de maat op te geven. Ik moest ze maar opnieuw bestellen
            (en porto betalen). Ze hebben bij Bonprix mijn telefoonnummer en
            mijn e-mailadres, maar even vragen naar de maat was blijkbaar te
            veel moeite. Ik vind dat klantonvriendelijk. De e-mail heb ik,
            wederom tobbend met het Frans, beantwoord, via 'beantwoorden' in
            e-mail. Maar verzenden, nee, dat lukte niet: met klachten of vragen
            moest ik naar een andere site. Ook dat vind ik zeer
            klantonvriendelijk.
 Ik heb ze toen maar nog een keer een brief geschreven, per adres
            mevrouw van de e-mail en lekker in gemakkelijk Engels, met het
            verzoek de bestelling verder in zijn geheel te annuleren en mijn
            naam uit het klantenbestand te schrappen. Ik ga voortaan naar Marks
            & Spencer, dat is weliswaar in Engeland, maar veel makkelijker
            en verzenden - binnen een week - kost nooit meer dan £7,50. En ik
            hoef nooit meer zomerpyjama's te kopen, want die van M&S zijn
            onverwoestbaar en zo heel lang hebben we ze niet meer nodig.
 Nu zijn er ook wel plezierige momenten in een zomerstrijk: ik heb
            weer met groot plezier gekeken naar de ooit in Indonesië gekochte kleding,
            een shirt van Ko en bloesje van mij: wat een vakwerk, werkelijk
            prachtig gemaakt. En heerlijk dragen als het straks echt warm wordt.
            Naarmate ze vaker gewassen zijn worden ze nog lekkerder in het
            dragen en nog makkelijker te strijken. Dunne batik, ideaal voor een
            hete, mediterrane zomer. Het eind van de strijk bestaat uit de tafellakens. Wat een
            ramp. Ooit ben ik, in de euforie van het eerste vriendje een jaar of 50
            geleden, begonnen aan een tafelkleed met servetten, geborduurd met
            bloemen en vlinders. Ik heb het in de desillusie van het eerste
            huwelijk en de onaangename hitte van Nigeria zitten afmaken. Het
            komt op tafel als er gasten zijn. En onherroepelijk gaat er binnen
            een kwartier een glas, jazeker, RODE wijn over. Behulpzame handen
            strooien met zout, maar omwille van de beleefdheid blijft het kleed
            tot aan het eind van de maaltijd liggen en aan mij de taak om de
            vlekken eruit te krijgen, het kleed te wassen en, onvermijdelijk, te
            strijken. Slechte uitvinding, tafelkleden.
 Tussen de lang geleden gebruikte strengetjes DMC, met hun sublieme
            kwaliteit, moet er iets anders gezeten hebben, want op een kwade
            avond, wachtend op de wasbeurt na het diner, is het paars van de
            viooltjes op vele plekken in het kleed terecht gekomen en daar kan
            geen OXI Action tegenop. Maar een kleed met herinneringen gaat nou
            eenmaal niet weg.
 Wat krijgen we nou: de tonelle komt eraan: vanmiddag!!!         |