Een keer per jaar, meestal in mei, doe ik de
zomerstrijk. Als het eind van de zomer is aangebroken, was ik wat we
nog dragen en hang de kleren daarná aan zo'n verrijdbare garderobe
in de badkamer, want in de winter wordt er niet gestreken. Ik
háát strijken, maar ik haat ongestreken bloesjes, T-shirts and
jurken net zo hard, dus een keer per jaar ga ik voor de hele berg en
daarna houd ik het bij zolang het nodig is. Nu de zomer hier dan
eindelijk toch is aangebroken is daarmee de tijd gekomen voor dit
akelige karweitje, vandaag dan maar.
Ik denk altijd lelijke gedachten tijdens dit soort werk (ook
tijdens wieden trouwens). Die gingen dit keer over de irritaties die
allerlei Franse bedrijven bij mij weten op te wekken.
Ko bestelde onlangs via Internet een nieuwe 'tonelle' voor het
ding boven, dat onder de sneeuw in maart bezweken is. Levering 'sous
une semaine', maar uiteraard wel meteen betalen. Dat is nu 3 weken
geleden en je dacht toch niet dat de tonelle al bezorgd is? Ko heeft
er vandaag wat telefoonwerk aan gewijd. Eerst naar Castorama. Je
krijgt daar niet nuttige informatie zoals 'Er zijn nog 7 wachtenden
voor u' - hetgeen je in staat stelt de telefoon neer te leggen en
later nog eens te proberen - maar zo'n ellendig zichzelf voortdurend
herhalend muziekje, afgewisseld met 'Patientez quelques instants,
s.v.p.'. Uiteindelijk komt er dan wel een of andere juffrouw aan de
telefoon, die je weer verwijst naar een andere telefoon - als niet
van huis uit Frans sprekende heb je blijvend moeite met getallen! -
en weer wachten. Tenslotte kwam Ko bij een vervoersbedrijf in
Béziers terecht, maar daar waren ze niet thuis, verlengde
Pinkstervakantie of gewoon eten.
Ik hield me, gehuld in stoom, in mijn hoofd bezig met mijn narigheid met het
Franse postorderbedrijf Bonprix. Nog niet eens het beroerdste
bedrijf, want ze vragen voor hun vrij lorrige kleding in elke maat
dezelfde prijs. Uitzonderlijk. Bij andere soortgelijke zaken is
maatje 36 altijd het voordeligst uit!
Ko had echt nieuwe zomerpyjama's nodig. De bijna vodden die hij
heeft zijn minstens 15 jaar oud en aan pyjama's en zo geven wij zeer
weinig geld uit. Behalve de nachtkleding bestelde ik nog bloesjes,
schoenen en een poloshirt. Na een dag of 10 kreeg ik bericht per
e-mail dat ik de bestelling kon halen in St Chinian. In het pakje
zat alleen de polo, niet erg fraai. Hij kostte minder dan de
bijdrage voor het verzenden. Geen berichten over het wanneer van de
rest en op het bijgaand papier kwamen de zomerpyjama's niet
voor.
Ik schreef daarom in mijn nog altijd moeizame Frans een brief naar
Bonprix met de mededeling, dat ik niet blij was en al helemaal niet
omdat de pyjama's het belangrijkste onderdeel van de bestelling
waren. Ik kreeg zowaar antwoord, binnen een week en per e-mail. Ik
kan je vertellen dat brieven hier zelden beantwoord worden! De
pyjama's waren geschrapt, vertelde mij ene Gaëlle, omdat ik
vergeten was de maat op te geven. Ik moest ze maar opnieuw bestellen
(en porto betalen). Ze hebben bij Bonprix mijn telefoonnummer en
mijn e-mailadres, maar even vragen naar de maat was blijkbaar te
veel moeite. Ik vind dat klantonvriendelijk. De e-mail heb ik,
wederom tobbend met het Frans, beantwoord, via 'beantwoorden' in
e-mail. Maar verzenden, nee, dat lukte niet: met klachten of vragen
moest ik naar een andere site. Ook dat vind ik zeer
klantonvriendelijk.
Ik heb ze toen maar nog een keer een brief geschreven, per adres
mevrouw van de e-mail en lekker in gemakkelijk Engels, met het
verzoek de bestelling verder in zijn geheel te annuleren en mijn
naam uit het klantenbestand te schrappen. Ik ga voortaan naar Marks
& Spencer, dat is weliswaar in Engeland, maar veel makkelijker
en verzenden - binnen een week - kost nooit meer dan £7,50. En ik
hoef nooit meer zomerpyjama's te kopen, want die van M&S zijn
onverwoestbaar en zo heel lang hebben we ze niet meer nodig.
Nu zijn er ook wel plezierige momenten in een zomerstrijk: ik heb
weer met groot plezier gekeken naar de ooit in Indonesië gekochte kleding,
een shirt van Ko en bloesje van mij: wat een vakwerk, werkelijk
prachtig gemaakt. En heerlijk dragen als het straks echt warm wordt.
Naarmate ze vaker gewassen zijn worden ze nog lekkerder in het
dragen en nog makkelijker te strijken. Dunne batik, ideaal voor een
hete, mediterrane zomer.
Het eind van de strijk bestaat uit de tafellakens. Wat een
ramp.
Ooit ben ik, in de euforie van het eerste vriendje een jaar of 50
geleden, begonnen aan een tafelkleed met servetten, geborduurd met
bloemen en vlinders. Ik heb het in de desillusie van het eerste
huwelijk en de onaangename hitte van Nigeria zitten afmaken. Het
komt op tafel als er gasten zijn. En onherroepelijk gaat er binnen
een kwartier een glas, jazeker, RODE wijn over. Behulpzame handen
strooien met zout, maar omwille van de beleefdheid blijft het kleed
tot aan het eind van de maaltijd liggen en aan mij de taak om de
vlekken eruit te krijgen, het kleed te wassen en, onvermijdelijk, te
strijken. Slechte uitvinding, tafelkleden.
Tussen de lang geleden gebruikte strengetjes DMC, met hun sublieme
kwaliteit, moet er iets anders gezeten hebben, want op een kwade
avond, wachtend op de wasbeurt na het diner, is het paars van de
viooltjes op vele plekken in het kleed terecht gekomen en daar kan
geen OXI Action tegenop. Maar een kleed met herinneringen gaat nou
eenmaal niet weg.
Wat krijgen we nou: de tonelle komt eraan: vanmiddag!!!
|