In September wilde de auto op een boze morgen niet starten.
Mogelijk was het lampje in de kofferbak blijven branden. Onze Nederlandse
buurman, die vroeger een benzinepomp had en verstand heeft van auto's, had
gelukkig de nodige apparatuur om hem weer aan de praat te krijgen. We
hoefden alleen maar een flink ommetje te gaan maken! Intussen verheugden we ons op de komst van ADSL.
Jammer genoeg ging de dag vóór levering juist een PC in de versukkeling: harde schijf
onbruikbaar, dus alles opnieuw installeren. Later wilde ADSL niet helemaal goed werken, want de
router/modem, die verschillende PC’s in het netwerk met het internet moest verbinden, zorgde voor complicaties, waardoor de volledige snelheid van ADSL nog niet werd bereikt.
Half december zouden we voor 6 weken naar Leiden gaan met het vooruitzicht om de helft daarvan
als een lekkere vakantie in Sri Lanka en de Malediven door te brengen.
De (elektrische) verwarming was nog steeds niet helemaal in orde. Voor ons vertrek
naar Leiden liepen we
daarom nog even langs Sicard om te melden
dat de problemen nog niet helemaal over waren. Aha, zei hij verheugd, ik heb juist het nieuwe onderdeel gekregen en dat
kom ik morgen even installeren. Dan zijn we naar Nederland, zeiden wij,
maar in februari zijn we weer terug en dan willen we graag een goed werkende verwarming
hebben. Dat kon, beloofde hij.
Als we naar Leiden reizen nemen we altijd de meest actuele computerbestanden
mee om die overal ter beschikking te hebben. Daags na aankomst begonnen we dan ook met het
kopiëren van de bestanden naar onze Leidse PC. Ik had de bestanden op vier herschrijfbare CD’s gezet. Die kunnen bij ons alleen door een CD-schrijver worden
gelezen en dat liep even fout. Windows sloeg op hol en raakte zodanig van slag dat ik besloot om het CD-schrijfprogramma weer opnieuw te installeren. Er bleek echter iets grondig mis, want dat ging niet. Windows was helemaal van de
kook en daarom leek het me een goed idee om ook Windows maar helemaal opnieuw te installeren. Daarvoor moeten eerst vitale bestanden gered worden, waarvoor gelukkig een tweede schijf beschikbaar is.
Daarna de Windows installatie. Helaas, het ene CD station (de beruchte schrijver) bleek niet meer benaderbaar te zijn en ook de andere CD (lezer) deed het niet meer. Bleek grondig kapot te zijn, dus kon Windows niet opnieuw
geïnstalleerd te worden. Gelukkig had een behulpzame buurman nog een oude PC in de kelder staan.
Daarvan kon ik de CD speler overzetten naar mijn eigen PC. Windows kon dus toch geïnstalleerd
worden, al bleek tijdens de installatie ook de muis het niet meer te doen. Gelukkig zat er bij de buurman-PC nog een muis die het wel deed.
Terug van drie weken vakantie (uiteindelijk Zuid-Afrika in plaats van Sri Lanka) wilde de auto niet meer starten: accu leeg. De garage stuurde een medewerker met een mobiele accu: auto draaide weer
en we kregen het advies de accu te laten vervangen. Daags daarna langs de garage. De accu is
prima en het is helemaal niet nodig om hem te vervangen. Weet U het zeker? Ja, we weten het zeker. Een weekje later wilde de auto
weer niet starten. Wéér was er een behulpzame hand om te helpen met starten en wéér langs de garage. Accu is prima, hoeft niet vervangen te worden. Na wat heen en weer praten is de accu toch maar vervangen.
Terug in Frankrijk bleek de winter daar nog maar net begonnen te zijn. De buren vertelden dat het een paar dagen tevoren buitengewoon hard gestormd
had en de koude wind had ook nog eens voor vorst gezorgd. Dat zagen we zelf overigens aan de 6 cm ijs in de waterreservoirs en aan de hier en daar bevroren planten. Ook de wind had zijn sporen nagelaten: van het
dak van het terras waren een paar pannen afgewaaid, de kapjes van de
tuinverlichting, tuinstoelen, de toch redelijk forse tuintafel en nog wat van die dingen lagen overal
verspreid tussen de struiken.
Sicard liet - zoals gebruikelijk -nog even op zich wachten, maar we konden
het binnen voldoende warm krijgen. Nu werd het tijd om ons aan het internetprobleem wijden. Het hele informatica-park had echter 6 weken stroomloos gestaan, dus moest o.a. de ADSL router/modem opnieuw ingeregeld worden. Dat ging niet erg goed. Bovendien ging liet de harde schijf in een PC het afweten. Enfin, het hele circus weer opnieuw: schijf overzetten in een andere PC, bestanden redden, probleem opzoeken en repareren. Plotseling herkende de PC helemaal geen harde schijven meer, zodat die een nachtje uit logeren moest bij de plaatselijke reparateur. Na terugkomst weer alles opnieuw installeren en inregelen.
Inmiddels bleek ADSL helemaal niet meer te werken. Via een leenmodem van de buurman konden we vaststellen dat de verbinding naar de telefooncentrale wel goed was. Met zijn modem functioneerde alles op volle kracht. Gelukkig was bij onze eigen spullen een duidelijke handleiding geleverd. Herhaald volgen van de installatieprocedure leverde echter niks op: lijn goed, netwerk goed,
wel een béétje internet, maar met een veel te lage snelheid.
Zou de router kapot zijn? Terug naar de winkel, waar na uitleg de verkoopster zonder blikken of blozen een nieuw pakket uit het schap haalde en meegaf. Blij werden de nieuwe spullen
geïnstalleerd maar, helaas, met het zelfde droevige resultaat.
Tijd dus om de helpdesk van internet provider Wanadoo te bellen. Ik legde in mijn beste
Frans uit dat er een probleem was met de instellingen van de router/modem. Ja, zei meneer, ik zie dat uw lijnverbinding goed is, en met uw router kunnen we u niet helpen, want daar hebben we geen gegevens over. Vreemd, vond ik want ik had juist het Wanadoo pakket gekocht met hun eigen aanbevolen apparaatje. Ik kon praten als Brugman terwijl de meter à 34 cent per minuut doortikte, de helpdesk kon mij niet helpen. Als een versleten grammofoonplaat bleef hij herhalen dat de lijn goed was en dat ik maar terug moest gaan naar degene die mijn netwerk had aangelegd. Ik gaf het
op. Ook adviezen uit Nederland konden me niet verder helpen.
Ineens bleek ook dat de pomp voor de watervoorziening van het logeerhuis en
de tuin droog stond te draaien. De koperen leiding
was aardig heet geworden en er bleek geen water aanvoer te zijn. Een snelle inspectie leerde dat de hoofdkraan in de garage dichtstond. Geen definitieve beschadigingen, gelukkig.
Bij de post zat een factuur van de opstal- en inboedel verzekering. Dat was even schrikken want de premie bleek met 33% verhoogd te
zijn en twee keer zo hoog als het jaar dáárvoor. De lokale agent wist ook niet waarom; mogelijk had het
te maken met de blikseminslagen die in 2003 tweemaal voor schade hadden gezorgd.
De wind houdt nog steeds maar aan en kennelijk heeft de TV antenne daar last van, want regelmatig valt het beeld even uit:
geen signaal, het zegt diagnose-venster dan. Hetzelfde verschijnsel kenden we al van hevige regenbuien want ook dan valt de TV uit. Waarschijnlijk is de schotel iets uit het lood
gedraaid of zit de aansluitkabel een beetje los. Maar met deze wind heb ik nog niet veel zin om het dak op te
gaan en al helemaal niet in het donker.
De Franse TV, die via een gewone antenne binnenkomt, bleek vol met schaduw
beelden en ruis te zitten, zodat we daar ook niet naar konden kijken. Ook
hier had de wind er voor gezorgd dat de antenne 180 graden was
gedraaid.
Dan maar eens iets anders doen, iets leuks. Ik had bedacht dat het wel aardig zou zijn om vanuit mijn luie stoel bij de TV
het internet op te kunnen met mijn Laptop. Daarvoor had ik een uitbreiding van het computernetwerk
voorzien en – met alle voorpret
van dien - een draadloos Accesspoint gekocht en een USB-stick als draadloze component in de laptop. De installatie van dat geheel moest toch eenvoudig wezen. De eerste PC was ook al direct via de kabel interface van het apparaat te
zien en dat was toch zeker bemoedigend.
Nu nog de laptop. Leg eerst de CD-ROM in het station en installeer de stuurprogramma’s en de
andere programma’s, een routineklusje. Complicatie was echter dat het installatie programma halverwege vastliep. Dan maar handmatig installeren door op de CD naar de juiste bestanden te zoeken. Dat gaf geen verdere problemen. Dan de draadloze connector erin, het goede radiokanaal kiezen en alles zou werken. Nee, dat werkte niet. De software liet zich niet installeren.
Ook de stofzuiger had kennelijk last van de kou. We waren er al niet zo tevreden
over - een Hoover zonder stofzak van notabene bijna 300 euri, nooit kopen!!!-
van en nu begon hij zulke rare geluiden te maken, dat het leek of de koolborstels (pas 3 jaar oud) versleten waren. We hadden
zulke slechte ervaringen met de
après-vente van Auchan dat we bij Darty een andere gekocht hebben. Tegelijk met een ander ADSL modem, zodat ook dat inmiddels functioneert.
Onze gezondheid is verder goed, maar het naderende verval staat natuurlijk
wel voor de deur.
|