Onlangs zijn Ko en ik lid geworden van de Nederlandse
vereniging hier. Niet dat wij grote behoefte hebben aan het samen
met andere Nederlanders koninginnedag vieren of dat we reikhalzend
uitzien naar de nieuwjaarsborrel. Nee, meer omdat er daarin mensen
zitten die zich inzetten om iets te doen aan bijvoorbeeld de voor Nederlanders in
het buitenland ongunstige nieuwe financiële gevolgen van het nieuwe
zorgstelsel. Of omdat wij - zelfs als niet leden - vorig jaar
betrekkelijk goedkoop het nu verplichte alarm op het zwembad via die
vereniging hebben kunnen aanschaffen.
De Nederlandse vereniging heeft een website. Met links naar van
alles: gauw even kijken wat er op tuinengebied is. En dat is o.a.
een link naar een site van Willemse. Willemse is een Nederlands
postorderbedrijf op tuingebied. Zij hebben grote, rode tulpen, dikke
hyacinten, mega paarse crocussen en ook gevulde, roze prunussen en
vlammend gele forsythia's. Van dattum. Tussen het kleurengeweld ook
wel eens een aangename verrassing. Ik had jarenlang Hollandse
irissen van Willemse in de tuin in Zoeterwoude, een raar kleurtje,
niet paars, niet bruin, niet oranje. De naam weet ik niet meer, maar
ze stonden fantastisch tussen de lage takken van een rode cotinus en
heb ze regelmatig aan iemand cadeau gedaan. Die Willemse heeft dus
blijkbaar een vertakking in Frankrijk.
Op de website van de Franse Willemse klik ik direct door naar de
bollen en vind ik een allerliefst orchideetje in de aanbieding:
orchidée colombe, inderdaad net piepkleine duifjes. Maar er staat
helaas geen Latijnse naam bij en met orchideetjes weet je het maar
nooit!
Een site pagina verder vallen mijn ogen bijna uit hun kassen:
amaryllis 'Silhouette' een droom van een plant ('Papier is geduldig'
zei mijn moeder vroeger altijd, maar als hij half zo mooi is als op
het plaatje is hij nog altijd prachtig!). Die moet ik hebben.
|
Ik heb vaker via het internet besteld, bij Amazon in
Amerika bijvoorbeeld (boeken!!) en bij die ellendelingen van La
Redoute, de Franse, slecht georganiseerde evenpool van Wehkamp
c.s.
Mijn computer weet al hoe ik heet en zo, maar de site van Willemse
lust mijn geboortedag niet. 11 januari is wel een rare dag, maar
daar kan ik verder niks aan doen. Ik mail het probleem aan Willemse
(Nous avons bien reçu votre message...) en vraag om een
catalogus, want een bestelbon is misschien makkelijker.
De catalogus komt binnen een paar dagen. Het orchideetje heet habenaria
radiata. Dat blijkt te gedijen in een vochtige atmosfeer. Niks
voor mij dus, want het kost al moeite om via de luchtbevochtiger, die
per dag wel 10 liter water erdoorheen stoomt, het vochtgehalte op 40%
te krijgen. De amaryllis staat er niet in!!!
Weer een mail naar Willemse, France: wat nu? Nous avons bien reçu
votre message ... bestellen via internet met vermelding van 'catalogue',
dat moet ik doen. OK.
Helaas, bij numéro de client moet ik het hokje leeg laten, want ik
heb nooit eerder iets bij hen besteld en heb dus ook geen
klantnummer. En zonder numéro de client valt er via internet
blijkbaar niets te bestellen. Laat ik eens opbellen.
Vous êtes bien ? chez (w.s.) Willemse ... muziek, veuillez
patienter quelques moments, s'il vous plait, muziek ... nog weer
eens een computerbericht, muziek ... daar heb ik geen zin in.
Een e-mail dus maar weer, kort in mijn slechte Frans en
uitgebreid in het Engels, wie weet. Ja hoor, daar flikkert het
lampje al: Nous avons bien ... Ik hou jullie op de hoogte: ik
MOET hem hebben!!!
Vervolg:
Ik ben vasthoudend als een terriër als ik iets per se wil. Dus nog
maar eens even het internet bezocht 's avonds. Wat blijkt? De
aartsconcurrent (of zou het stiekem hetzelfde bedrijf zijn?) van
Willemse Nederland, firma Bakker heeft dezelfde amaryllis voor
dezelfde prijs. Nou, dan bestellen we hem toch dáár? In het
Nederlands bestellen is toch altijd iets eenvoudiger, maar heel
soepeltjes gaat het niet want ik krijg steeds weer mijn mandje met
één amaryllis op het scherm. De kwestie is, dat de bol 9,95 kost
en je moet voor een minimum van 10 euro bestellen. Boeven zijn het.
OK, doen er maar 2 dan, ik weet wel iemand die ik er blij mee kan
maken, wel meer dan één iemand trouwens. De rest verloopt vlotjes
en per kerende post komt de bevestiging binnen.
Voor de zekerheid stuur ik ook maar een mail naar Willemse, France,
dat ik de hippeastrum elders heb gevonden, bedankt voor de moeite en
doe iets aan je website.
De volgende dag komt er een mail van Willemse: sorry voor de
moeilijkheden en uw bestelling komt eraan. Het doet een beetje
denken aan een van de geliefde, dikwijls geciteerde 'Sprookjes uit
het Germaansche Noorden': als ik er een bij krijg behalve die waar ik
nu op loer ... straks heb ik er dus 3!
Naschrift: ik heb hem een paar jaar gehad, die amaryllis. Hij
heeft nooit gebloeid en hij werd steeds armetieriger. Jammer. Het is
een soort, die uit een vochtige omgeving komt en als ik dat geweten
had was ik er niet aan begonnen. De lucht is hier gewoon te droog.
|