| Onlangs zijn Ko en ik lid geworden van de Nederlandse
            vereniging hier. Niet dat wij grote behoefte hebben aan het samen
            met andere Nederlanders koninginnedag vieren of dat we reikhalzend
            uitzien naar de nieuwjaarsborrel. Nee, meer omdat er daarin mensen
            zitten die zich inzetten om iets te doen aan bijvoorbeeld de voor Nederlanders in
            het buitenland ongunstige nieuwe financiële gevolgen van het nieuwe
            zorgstelsel. Of omdat wij - zelfs als niet leden - vorig jaar
            betrekkelijk goedkoop het nu verplichte alarm op het zwembad via die
            vereniging hebben kunnen aanschaffen. De Nederlandse vereniging heeft een website. Met links naar van
            alles: gauw even kijken wat er op tuinengebied is. En dat is o.a.
            een link naar een site van Willemse. Willemse is een Nederlands
            postorderbedrijf op tuingebied. Zij hebben grote, rode tulpen, dikke
            hyacinten, mega paarse crocussen en ook gevulde, roze prunussen en
            vlammend gele forsythia's. Van dattum. Tussen het kleurengeweld ook
            wel eens een aangename verrassing. Ik had jarenlang Hollandse
            irissen van Willemse in de tuin in Zoeterwoude, een raar kleurtje,
            niet paars, niet bruin, niet oranje. De naam weet ik niet meer, maar
            ze stonden fantastisch tussen de lage takken van een rode cotinus en
            heb ze regelmatig aan iemand cadeau gedaan. Die Willemse heeft dus
            blijkbaar een vertakking in Frankrijk. Op de website van de Franse Willemse klik ik direct door naar de
            bollen en vind ik een allerliefst orchideetje in de aanbieding:
            orchidée colombe, inderdaad net piepkleine duifjes. Maar er staat
            helaas geen Latijnse naam bij en met orchideetjes weet je het maar
            nooit! Een site pagina verder vallen mijn ogen bijna uit hun kassen:
            amaryllis 'Silhouette' een droom van een plant ('Papier is geduldig'
            zei mijn moeder vroeger altijd, maar als hij half zo mooi is als op
            het plaatje is hij nog altijd prachtig!). Die moet ik hebben.
 | 
        
          | Ik heb vaker via het internet besteld, bij Amazon in
            Amerika bijvoorbeeld (boeken!!) en bij die ellendelingen van La
            Redoute, de Franse, slecht georganiseerde evenpool van Wehkamp
            c.s. Mijn computer weet al hoe ik heet en zo, maar de site van Willemse
            lust mijn geboortedag niet. 11 januari is wel een rare dag, maar
            daar kan ik verder niks aan doen. Ik mail het probleem aan Willemse
            (Nous avons bien reçu votre message...)  en vraag om een
            catalogus, want een bestelbon is misschien makkelijker.
 De catalogus komt binnen een paar dagen. Het orchideetje heet habenaria
            radiata. Dat blijkt te gedijen in een vochtige atmosfeer. Niks
            voor mij dus, want het kost al moeite om via de luchtbevochtiger, die
            per dag wel 10 liter water erdoorheen stoomt, het vochtgehalte op 40%
            te krijgen. De amaryllis staat er niet in!!!
 Weer een mail naar Willemse, France: wat nu? Nous avons bien reçu
            votre message ... bestellen via internet met vermelding van 'catalogue',
            dat moet ik doen. OK.
 Helaas, bij numéro de client moet ik het hokje leeg laten, want ik
            heb nooit eerder iets bij hen besteld en heb dus ook geen
            klantnummer. En zonder numéro de client valt er via internet
            blijkbaar niets te bestellen. Laat ik eens opbellen.
 Vous êtes bien ? chez (w.s.) Willemse ... muziek, veuillez
            patienter quelques moments, s'il vous plait, muziek ... nog weer
            eens een computerbericht, muziek ...  daar heb ik geen zin in.
 Een e-mail dus maar weer, kort in mijn slechte Frans en
            uitgebreid in het Engels, wie weet. Ja hoor, daar flikkert het
            lampje al: Nous avons bien ...  Ik hou jullie op de hoogte: ik
            MOET hem hebben!!!   Vervolg: Ik ben vasthoudend als een terriër als ik iets per se wil. Dus nog
            maar eens even het internet bezocht 's avonds. Wat blijkt? De
            aartsconcurrent (of zou het stiekem hetzelfde bedrijf zijn?) van
            Willemse Nederland,  firma Bakker heeft dezelfde amaryllis voor
            dezelfde prijs. Nou, dan bestellen we hem toch dáár? In het
            Nederlands bestellen is toch altijd iets eenvoudiger, maar heel
            soepeltjes gaat het niet want ik krijg steeds weer mijn mandje met
            één amaryllis op het scherm. De kwestie is, dat de bol 9,95 kost
            en je moet voor een minimum van 10 euro bestellen. Boeven zijn het.
            OK, doen er maar 2 dan, ik weet wel iemand die ik er blij mee kan
            maken, wel meer dan één iemand trouwens. De rest verloopt vlotjes
            en per kerende post komt de bevestiging binnen.
 Voor de zekerheid stuur ik ook maar een mail naar Willemse, France,
            dat ik de hippeastrum elders heb gevonden, bedankt voor de moeite en
            doe iets aan je website.
 De volgende dag komt er een mail van Willemse: sorry voor de
            moeilijkheden en uw bestelling komt eraan. Het doet een beetje
            denken aan een van de geliefde, dikwijls geciteerde 'Sprookjes uit
            het Germaansche Noorden': als ik er een bij krijg behalve die waar ik
            nu op loer ... straks heb ik er dus 3!
 Naschrift: ik heb hem een paar jaar gehad, die amaryllis. Hij
            heeft nooit gebloeid en hij werd steeds armetieriger. Jammer. Het is
            een soort, die uit een vochtige omgeving komt en als ik dat geweten
            had was ik er niet aan begonnen. De lucht is hier gewoon te droog. |